Is je burn-out wel pijnlijk genoeg?

Soms komt er iemand in mijn praktijk met burn-out klachten en zegt dan; ‘ik ben zo moe, ik kan niet meer’ of ‘nu wil ik het echt aanpakken want het gaat zo niet langer’. Dan denk ik altijd, ha fijn! Dit is iemand die genoeg last heeft van zijn probleem om echt een stap te maken.

Maar als ik dan vragen stel en de cliënt eigenlijk niet wil dat we aan onderwerp x komen of dat ene dat al zo oud is, aanstip, meteen roept; ‘nee dat is het niet’…. Dan maken we die stap niet zo maar.

De roze olifant

Dan kom je dus eigenlijk met een soort grote roze olifant de kamer in en daar mogen we het dan niet over hebben… Dat is lastig als je toch uit je burn-out wil komen en voor mij is het ook lastig: ik wil wel helpen maar mag die grote olifant niet benoemen. Ik sprak onlangs iemand die helemaal boos op zich zelf was dat er tranen kwamen in een coachgesprek. Deze cliënt zei: ‘oh daar baal ik nou zo van, ik had zo uitgekeken naar een goed gesprek en dan zit ik hier een potje te janken!’ Ik gaf aan wel blij te zijn dat we nu aan de kern gingen beginnen. Een beetje verbaasd keek de ander mij aan.

Meer lezen

Omvallen in een crisis?

Omvallen óf herrijzen als een Phoenix? Jij hebt de keuze!

Vier miljoen mensen staan op het punt van omvallen door de Corona crisis, zo werd deze week in het nieuws gebracht. (https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/artikel/5179368/corona-psyche-burn-out-stress-hersenen)  Als al deze mensen inderdaad omvallen heeft de BV Nederland een groot probleem. Hoe hou je organisaties staande met zo’n grote hoeveelheid langdurig zieken? Hoe betaal je zorg, vervanging en hoe hou je het moraal hoog? Allemaal vragen die bedrijven dan voorgeschoteld krijgen en dat terwijl ze al alle zeilen bij moeten zetten om financieel gezond te blijven.  Van die zorg alleen al zou een groot deel van de ondernemers om kunnen vallen.

Meer lezen

Burn-out overval

Ineens ging het licht uit en was daar de Burn-out overval. Daar zat ik dan, op kantoor en boos om iets wat ik me niet eens meer kan herinneren. Zo boos dat ik niet meer verder kon. Keihard brullend belde ik mijn vriendin en collega op, die thuis is die dag. Of ze me kon komen halen want ik kon niet meer. Ze bracht me naar huis en daar begon een lange periode van allerlei emoties en nieuwe inzichten van hoe ik daar was gekomen.

Drie weken lang was ik alleen maar boos, op alles en iedereen behalve mijn vriend. Maar eigenlijk had iedereen wel wat misdaan en mijn werkgever nog het meeste. Mijn boosheid uitte ik in grote huilbuien. Als ik dacht geen tranen meer te hebben, dan kwam er weer een nieuwe lading. Met mijn lief ging ik op vakantie naar Portugal. In het voorjaar zat ik op een prachtig resort tussen overwinteraars en mijn tempo van leven daalde zoetjes aan. Na een dag of twee kon ik mijn bed nauwelijks meer uit en begon ik met een soort winterslaap die ik nog nooit eerder had ervaren. 14 uur per dag slapen en dan nog meer willen slapen omdat je zo moe bent. Het was niet de gezelligste vakantie die ik ooit met mijn lief had maar hij is er gelukkig niet door weggelopen.

Meer lezen

Verander lekker zelf! Zo krijg je medewerkers mee in verandering.

Iedereen wil verandering maar niemand wil zelf hoeven te veranderen…

Verandering in organisaties komt in vele vormen. Soms uit nood omdat het financieel niet goed gaat met het bedrijf. Soms uit wens omdat de directie graag wil groeien. Maar niet altijd willen alle betrokkenen die verandering echt graag bereiken. Dat betekent namelijk vaak dat zij zelf iets moeten veranderen. Dit leidt nog wel eens tot spanning op de werkvloer of zelfs tussen medewerkers en directie. In plaats van een organisatieverandering wordt het dan een klimaatverandering: Verander lekker zelf!

Als coach spreek ik niet alleen mensen in een spreekkamer over hun eigen vraagstuk maar kom ik ook in organisaties die veranderen. Daar zoek ik een plekje om zelf te werken maar tegelijkertijd toegankelijk te zijn voor medewerkers. Zo loop je bij me binnen als een inloopspreekuur bij je huisarts, maar dan zonder ingewikkelde termen, koude handen en zo snel mogelijk de deur weer uit te moeten.

Meer lezen

Zeg JA!

Zeg JA! Dat is wat 2018 voor mij maar ook de mensen die ik sprak, inhield. Ik had bijzondere gesprekken met allerlei verschillende mensen. Wat hen verbond? Ze voelden zich niet ok. Soms dichtbij een burn-out of in gevecht met zich zelf om een lastige keuze te maken. Dan waren er weken dat alle gesprekken gingen over ergens weg gaan, bij een partner of een werkgever. Al deze mensen vroegen hulp om tot inzicht te komen en ieder had zijn eigen verhaal. Wat ik het gaafste vond? Ze zeiden allemaal JA!

Dus wees als hen en zeg JA tegen een nieuw begin, een toekomst die niet uitgestippeld is en soms lastig is maar het o-zo waard blijkt als je eenmaal op je keuze terug kijkt. Ik zelf zei ja tegen een ongelooflijke opleiding die me nog meer leuke gesprekken opleverde en dat ook in 2019 zal doen.

Waar wil jij van af en waar wil je JA tegen zeggen?
Begin het nieuwe jaar meteen goed met een kop koffie en een goed gesprek bij Mind the Gap Coaching en zeg JA tegen een gaaf jaar, jouw jaar!

Fijne jaarwisseling, proost!

Burn-outs voor beginners


Ik ben lid van een exclusieve club….  De club van mensen die op hun 28e al thuis zaten met een burn-out. Die club wil ik zo klein mogelijk houden. Voor wie denkt dat je er pas echt bij hoort als je een burn-out hebt gehad, hierbij de belangrijkste tips om aan te werken. Zo kun je meteen na je studie echt werk maken van een burn-out, heb je dat maar vast gehad!

Dit sarcasme of cynisme is kenmerkend voor mensen die in een omgeving werken waar burn-out op de loer ligt. Er zijn verschillende signalen en omstandigheden waar je op kunt letten bij jezelf of je collega. Gaan gezellige borrels met je team tegenstaan, zijn activiteiten buiten werk sowieso erg belastend de laatste tijd? Of merk je dat je stiekem meer drinkt dan je deed en je niet meer zonder koffie of energydrinks kan? Allemaal signalen dat je jezelf overbelast. Wil je door zetten tot een burn-out? Negeer dan alle signalen en wacht af tot je omvalt. Vaak gebeurt dit letterlijk, of je krijgt andere heftige fysieke klachten waardoor je je bed niet meer uit komt…

Wil je meer weten over hoe je dit kunt voorkomen of juist er vanaf komen? Dan help ik je graag, neem contact op voor een kennismaking om te zien wat mijn aanpak voor jou kan betekenen.

Een kleine voorbode: we kijken naar je belastbaarheid op fysiek, emotioneel en cognitief niveau. Dus doet je hoofd het nog, doet je lijf het naar behoren en ben je niet te snel uit balans. Scoor je op alle fronten goed? Fijn, dan kun je weer lekker aan de slag. Zo niet? Dan hebben we nog werk te doen. Praktisch ingestelde gesprekken, geen gezweef maar houvast voor jouw omgeving en uitdagingen.

En oh ja, het begint met een kop koffie 😉

7 dingen die je kunt doen om een burn-out te voorkomen

Een burn-out is voor andere mensen, niet voor jou, toch?

Nee want jij bent fit en sterk en kan de hele wereld aan. Je doet je superman/vrouw pak zelden uit en laat alles wat niet zo leuk is van je afglijden… herken je je in dit beeld? Gefeliciteerd, dan ben je een topkandidaat voor een burn-out.

Maar doe me een lol, doe er vooral niks aan. Ga door met iedereen helpen, alle verantwoordelijkheid op je nemen, extra werk oppakken, weinig ontspannen en alle dingen die je af en toe stiekem het gevoel geven dat je toch best een beetje veel doet. Stop dus maar met lezen en check of je supermanpak goed zit voor je weer verder gaat met de wereld redden.

 

 

Meer lezen

Club van 28, burn-out!

Hoor jij ook al bij de club?

Jimi Hendrix, Janis Joplin, Jim Morisson en Kurt Cobain. Het zijn allemaal bekende muzikanten en lid van de club van 27 omdat zij op die leeftijd overleden. De laatste jaren viel mij op dat er steeds meer mensen te maken krijgen met een burn-out op hun 28e. Ook ik kreeg daar op die leeftijd mee te maken en zag om mij heen steeds meer mensen hetzelfde overkomen. Zo wel in mijn vriendenkring als in mijn werkomgeving zag ik mensen worstelen met grote uitdagingen en veel van hen hadden een tijd nodig om daar uit te komen.

Wat ons allemaal verbond? Een overmaat aan zogenaamde ‘verplichtingen’ die anderen ons opleggen. Daarnaast was er een grote toename in prikkels waar we ons niet voor konden afsluiten. Tot slot was er de wens een  ideaal plaatje te realiseren dat eigenlijk niet zo ideaal bleek toen we dat hadden bereikt.

De burn-out als spiegel

De conclusie die ik na een periode thuis kon trekken was dat ik niemand het dal gunde waar ik doorheen was gegaan maar wel de weg naar boven. Ik had veel geleerd over mijzelf en wat ik belangrijk vind in het leven. Maar ook wie er echt voor me was in moeilijke tijden en wie niet. Een burn-out wordt vaak gezien als ingewikkeld, maar ook nog al eens als een teken van zwakte.  Gek genoeg is het dat juist niet als je er echt wat mee doet. Het geeft je een spiegel en de vraag is of je daarin wil kijken om jezelf te zien.

Een coach helpt je die spiegel om hoog te houden en jezelf vragen te stellen en daarop een antwoord te geven zodat je dat beeld van jezelf leert kennen en accepteren. In mijn geval concludeerde ik dat meer dan 40 uur werken per week mij bijzonder ongezellig en ongezond maakt. Met minder werken ben ik een leukere en gezondere versie van mezelf. Ook wilde ik niet langer werken zonder doel of iets voor iemand te betekenen. Eigenlijk zijn daar de eerste stappen richting het coachen gezet.

Coachen tegen burn-out

De afgelopen jaren heb ik me steeds meer verdiept in het vinden van een werkvorm die bij me past en waarin ik iets kan betekenen voor een ander. Die vond ik in het coachen. Na het volgen van een inspirerende opleiding en het opdoen van meer ervaring werk ik met veel plezier als coach. Niet langer alleen een luisterend oor voor anderen maar een professional. Als coach heb ik een pragmatische aanpak voor mensen die vast lopen in werk.

Het is mijn missie om de club van 28 zo klein mogelijk te houden. Ik richt me niet alleen op begeleiding bij herstel voor de persoon zelf. Ook voor zijn of haar werkgever is er ondersteuning. Zo kijk ik naar de lessen die organisaties uit een burn-out kunnen trekken; zo voorkom je herhaling en bouw je verder aan een gezonde organisatie. Ook ben ik inzetbaar als inloopcoach en vertrouwenspersoon voor organisaties die verzuim voor willen zijn.

Wil je meer weten over mijn aanpak? Neem contact op voor een kop koffie!

Een goeie coach vinden? Vijf dingen waar je op moet letten

Hoe vind je een goeie coach die bij jou past?

Als je niet lekker in je vel zit of een vraag hebt die je zelf niet opgelost krijgt, kun je een coach zoeken om je te helpen. Hoe vind je nu een goeie coach die bij je past? Allereerst let je op of en coach überhaupt een opleiding heeft afgerond. Is het iemand is die gewoon een kopje thee met je drinkt  en daarmee niet beter gekwalificeerd is om je te helpen dan je buurvrouw? Zoek dan nog even verder!

Coaching is progressiegericht

Coach is geen beschermde titel dus iedereen kan zich als coach voordoen en je handen vol geld uit je zak kloppen. Zo kan je lang bezig zijn zonder dat je echt verder komt. Vooral door je als een soort ouderwetse therapeut week na week terug te laten komen zonder dat je echt vooruitgang boekt.

Een goeie coach is gericht op progressie en om je zo snel mogelijk weer op weg te helpen en niet om je afhankelijk te maken van zijn of haar steun. Ga dus voor kwaliteit! Kies op basis van je eerste gevoel  bij een website of andere uiting een coach. Ga dan een kennismakingsgesprek aan om te verkennen of je het ziet zitten om met iemand aan de slag te gaan.

In dat gesprek kun je letten op de volgende vijf dingen die je helpen om te bepalen of deze coach bij je past.

  1. Je voelt je op je gemak om dingen te vertellen die je niet altijd deelt met anderen
    Als je naar een coach gaat om iets aan je situatie te veranderen is het wel zo prettig dat je je op je gemak voelt om openhartig te zijn. Het heeft geen zin verstoppertje te spelen, je zit er immers voor jezelf dus kies iemand die bij je past want je zult ze meestal vaker dan dat ene gesprek zien.
  2. Je krijgt vragen waar je goed over na moet denken
    Een goeie coach vraagt meer dan alleen de  dingen die je aardige buurvrouw met een kopje thee of goed glas wijn ook kan vragen. Een goeie coach vraagt door en kijkt vooral ook of wat je zegt overeenkomt met wat je wil bereiken en wat voor gedrag je laat zien in het gesprek.
  3. Je bent soms nog meer in verwarring na een  gesprek dan ervoor
    Een goeie coach daagt je uit om ook het andere perspectief eens te gebruiken, vergroot dingen uit en plaagt je soms op zo’n manier dat je zelf niet meer weet wat nu eigenlijk het probleem was waar je mee binnen kwam.
  4. Je hebt regelmatig wat te lachen samen
    Dat plagen en uitdagen doet een goeie coach door je een spiegel voor te houden. Dat kan heel verfrissend werken. Zo zie je zelf wat je eigenlijk doet en hoe je jezelf klem zet.
  5. Je bent behoorlijk moe na een gesprek
    Al dat nadenken waar je coach voor zorgt is wel vermoeiend. Wees niet bang, je maakt daarmee ruimte in je hoofd en daarna krijg je juist meer energie!

 

Heb je na een kennismaking het gevoel dat deze coach niet bij je past? Stop dan onmiddellijk en kies een ander. Het is zonde van je tijd, geld en vooral je inspanningen om pas na meerdere gesprekken te concluderen dat je samen niet verder komt.

Ik heb gelukkig nog niet meegemaakt dat er geen fit was, maar heb inmiddels een netwerk van collega coaches waar ik naar kan verwijzen als er toch onverhoopt iemand zegt niet verder te willen.

Meer weten? Bel voor een kennismakingsgesprek 0612259560

3 dingen die organisaties van kinderen kunnen leren om werk weer leuk te maken

Als kind spelen we, leren we en vragen we. Gewoon omdat het van nature gaat en niet omdat we er een bewust besluit toe nemen. We doen wat we leuk vinden, onderzoeken dingen die we niet kennen en als het moeilijk wordt, roepen we er een juf of ouder bij.
Gek genoeg vergeten we steeds vaker hoe deze dingen werken naar mate we groter worden. We gaan naar school, leren luisteren, doen kennis op en gedragen ons zoals dat van ons wordt verwacht. Maar daardoor gaat die prikkel om te doen zoals een kind langzaam verloren. Eenmaal op de werkvloer aangekomen zijn we keurig in het pak gehesen, gedragen we ons naar de norm van de organisatie en lopen we vooral binnen de lijntjes.

Hoe leren starters die norm? Hoe zorg je ervoor dat die norm niet overdreven wordt door mensen die al jaren in de organisatie werkzaam zijn en de inbreng van jonge mensen spannend vinden?

Goed inwerken als preventie tegen burn-out

Veel organisaties zetten een nieuwe medewerker neer achter een bureau met een takenlijst om in te werken, een agenda vol afspraken met allerlei collega’s die ze moeten leren kennen en een teamgenoot die dan hier en daar wat praktische dingetjes moet uitleggen als; waar haal je koffie, hoe werkt de printer en waar en hoe laat is de lunch?

Gek genoeg nemen we wel de tijd om kennis te maken met iemand  in een sollicitatie maar niet altijd de tijd om hem deel van een team te maken. En daar gaat het juist mis; teams maar vooral ook de mensen die daarin zitten of komen voelen zich dan niet gehoord of erkend. Maar ja, daar iets van zeggen in je eerste week is misschien niet zo handig want wat als de rest je dan niet meer oké vindt? Of wat als je manager denkt dat je het niet aan kan? Zie hier het begin van een moeilijke relatie. En meteen het eerste wat we van kinderen kunnen leren;

Als ik iets niet weet dan vraag ik het

Het klinkt zo makkelijk maar uit angst om niet goed gevonden te worden, doen we dit niet en gaan maar door met iets dat slimmer, makkelijker of sneller kan. Bovendien werkt het vragen het bouwen van vertrouwen in de hand; je krijgt de kans om een gesprek met iemand aan te knopen en ze beter te leren kennen. En wie vindt het niet fijn om iemand te helpen? Vaak is het maar een klein dingetje als je al ervaren bent, maar ziet het eruit als iets groots als je net begint. Kleine moeite om te vragen en te helpen dus.

Zo kom ik ook meteen op het volgende punt:

Als ik iets niet wil dan zeg ik dat

Het komt ook voor dat je even geen tijd hebt, niet kan of wil helpen maar het ‘omdat het moet en anders zo onaardig staat’ toch doet. Met frisse tegenzin, onder luid gesnuif en gezucht een nieuwe collega helpen met iets leren kennen en dan niet de moeite nemen om het goed te doen want ‘zelf leren is het beste’. Dodelijk voor de sfeer en het zelfvertrouwen van je nieuwe collega. Wat let je om te zeggen: ‘sorry het komt met niet zo goed uit, maar wellicht kan die of die je even helpen, die weet er ook veel van’. Zo help je meteen met het leren kennen van meer collega’s, in kaart brengen waar kennis zit en kap je niet meteen het contact tussen jou en je nieuwe collega af.

Als dan niemand kan helpen en je komt er met elkaar niet uit, wat dan? Laat je de collega het zelf maar uitzoeken of leg je het samen even voor aan je manager: ‘Goh Henk, de nieuwe collega doet een beroep op mij voor het inwerken op dit punt maar het komt zowel bij mij als bij onze andere collega even niet uit, kunnen we daar samen een andere oplossing voor verzinnen?’ Zie hier het derde punt dat we kunnen leren van kinderen;

Als ik een probleem niet opgelost krijg, vraag ik een ervaren persoon om hulp of advies

Communicatie maakt teams effectiever

Ook hier ligt namelijk weer ruimte om het gesprek aan te gaan. Nu zul je misschien denken; wat een hoop gepraat allemaal, ik moet aan het werk! Maar daarin zit het nu juist: als dit soort dingen besproken worden is het voor een team makkelijker om meer werk te verzetten. Verdeel de last en maak van je hart geen moordkuil. Maar, overdrijf het niet en ga niet zitten overleggen en vergaderen om het vergaderen.

Eigenlijk gek om al dit soort tips prijs te geven… wie wil er dan nog hulp van een coach, laat staan twee? Bedrijven die willen dat mensen goed in hun organisatie de weg leren vinden, bedrijven die begrijpen dat dit bijdraagt aan het voorkomen van verzuim en bedrijven die wel eens een andere aanpak willen dan alleen maar coaches die zeggen dat ze begrip voor de situatie hebben en het allemaal zo erg nog niet is.  Wat wij doen? Mensen uitdagen met een lach en hen in beweging brengen om zo effectiever te worden. Meer weten?

Neem contact op en ik kom graag samen met mijn collega coach naar je toe voor een kop koffie en een goed gesprek.