7 dingen die je kunt doen om een burn-out te voorkomen

Een burn-out is voor andere mensen, niet voor jou, toch?

Nee want jij bent fit en sterk en kan de hele wereld aan. Je doet je superman/vrouw pak zelden uit en laat alles wat niet zo leuk is van je afglijden… herken je je in dit beeld? Gefeliciteerd, dan ben je een topkandidaat voor een burn-out.

Maar doe me een lol, doe er vooral niks aan. Ga door met iedereen helpen, alle verantwoordelijkheid op je nemen, extra werk oppakken, weinig ontspannen en alle dingen die je af en toe stiekem het gevoel geven dat je toch best een beetje veel doet. Stop dus maar met lezen en check of je supermanpak goed zit voor je weer verder gaat met de wereld redden.

Voor de gewone mensen onder ons dan nu:

7 dingen die je kunnen helpen om te voorkomen dat  je uitvalt met een burn-out.

  1. Zeg eens wat vaker nee tegen verzoeken die anderen aan je doen. Hoe vaak heeft een collega geen zin om een klus te doen en legt het dan bij jou neer met de tekst dat jij zo’n fijne collega bent waar je altijd hulp van krijgt, ook al heb je het al zo druk?
  2. Zeg eens wat terug tegen die collega die opmerkingen maakt die je een rotgevoel geven. Dat sluimerende ongenoegen is als een emmer die jij zelf laat overlopen, terwijl je ook gewoon kunt zeggen dat je het niet leuk vindt en je niet zo met elkaar om wil gaan.
  3. Neem eens wat vaker een pauze voor een kleine wandeling. Binnen bij slecht weer maar buiten in de zon is natuurlijk heerlijk, zeker nu de herfst is aangebroken  en al die mooie kleuren en frisse lucht een heerlijke manier bieden om even tot rust te komen.
  4. Een inkopper maar wel echt nodig: zet je telefoon buiten werktijd uit en zet je laptop niet meer aan als je thuis bent. Als je nu denkt dat je toch echt bereikbaar moet zijn, denk dan aan de stelling van Youp van ’t Hek: als je echt belangrijk bent, ben je onbereikbaar!
  5. Ontspan door te bewegen, een goed boek te lezen en gezelligheid op te zoeken. Deze dingen dragen bij aan een gezonde hormoonbalans en die heb je hard nodig om je tegen een burn-out te wapenen.
  6. Zorg voor goede voeding; en nee je hoeft echt niet mee te lopen met de laatste voedingshype maar denk na over wat je eet en drinkt. Balans is hierin je beste vriend… dus een snelle hap kan heus wel een keer, net als een biertje of glas wijn maar combineer met voldoende bouwstoffen en let op de hoeveelheid suikers. Ook hier doe je je hormoonbalans een enorm plezier mee.
  7. Heb je zorgen? Deel ze dan met iemand en ga er niet over piekeren in bed. Helpt het je om te piekeren om op een oplossing te komen: las dan een piekeruur in overdag om je hoofd al leeg te hebben voor je gaat slapen. Pas als je goed slaapt, draag je bij aan je herstel en opbouw van energie.

Tot slot: als je denkt dat je er in je eentje niet helemaal uit komt, bel dan een goeie coach om je met deze dingen te helpen. Samen kom je een stuk verder, zeker met een maatwerk aanpak voor jouw situatie.