3 dingen die organisaties van kinderen kunnen leren om werk weer leuk te maken

Als kind spelen we, leren we en vragen we. Gewoon omdat het van nature gaat en niet omdat we er een bewust besluit toe nemen. We doen wat we leuk vinden, onderzoeken dingen die we niet kennen en als het moeilijk wordt, roepen we er een juf of ouder bij.
Gek genoeg vergeten we steeds vaker hoe deze dingen werken naar mate we groter worden. We gaan naar school, leren luisteren, doen kennis op en gedragen ons zoals dat van ons wordt verwacht. Maar daardoor gaat die prikkel om te doen zoals een kind langzaam verloren. Eenmaal op de werkvloer aangekomen zijn we keurig in het pak gehesen, gedragen we ons naar de norm van de organisatie en lopen we vooral binnen de lijntjes.

Hoe leren starters die norm? Hoe zorg je ervoor dat die norm niet overdreven wordt door mensen die al jaren in de organisatie werkzaam zijn en de inbreng van jonge mensen spannend vinden?

Goed inwerken als preventie tegen burn-out

Veel organisaties zetten een nieuwe medewerker neer achter een bureau met een takenlijst om in te werken, een agenda vol afspraken met allerlei collega’s die ze moeten leren kennen en een teamgenoot die dan hier en daar wat praktische dingetjes moet uitleggen als; waar haal je koffie, hoe werkt de printer en waar en hoe laat is de lunch?

Gek genoeg nemen we wel de tijd om kennis te maken met iemand  in een sollicitatie maar niet altijd de tijd om hem deel van een team te maken. En daar gaat het juist mis; teams maar vooral ook de mensen die daarin zitten of komen voelen zich dan niet gehoord of erkend. Maar ja, daar iets van zeggen in je eerste week is misschien niet zo handig want wat als de rest je dan niet meer oké vindt? Of wat als je manager denkt dat je het niet aan kan? Zie hier het begin van een moeilijke relatie. En meteen het eerste wat we van kinderen kunnen leren;

Als ik iets niet weet dan vraag ik het

Het klinkt zo makkelijk maar uit angst om niet goed gevonden te worden, doen we dit niet en gaan maar door met iets dat slimmer, makkelijker of sneller kan. Bovendien werkt het vragen het bouwen van vertrouwen in de hand; je krijgt de kans om een gesprek met iemand aan te knopen en ze beter te leren kennen. En wie vindt het niet fijn om iemand te helpen? Vaak is het maar een klein dingetje als je al ervaren bent, maar ziet het eruit als iets groots als je net begint. Kleine moeite om te vragen en te helpen dus.

Zo kom ik ook meteen op het volgende punt:

Als ik iets niet wil dan zeg ik dat

Het komt ook voor dat je even geen tijd hebt, niet kan of wil helpen maar het ‘omdat het moet en anders zo onaardig staat’ toch doet. Met frisse tegenzin, onder luid gesnuif en gezucht een nieuwe collega helpen met iets leren kennen en dan niet de moeite nemen om het goed te doen want ‘zelf leren is het beste’. Dodelijk voor de sfeer en het zelfvertrouwen van je nieuwe collega. Wat let je om te zeggen: ‘sorry het komt met niet zo goed uit, maar wellicht kan die of die je even helpen, die weet er ook veel van’. Zo help je meteen met het leren kennen van meer collega’s, in kaart brengen waar kennis zit en kap je niet meteen het contact tussen jou en je nieuwe collega af.

Als dan niemand kan helpen en je komt er met elkaar niet uit, wat dan? Laat je de collega het zelf maar uitzoeken of leg je het samen even voor aan je manager: ‘Goh Henk, de nieuwe collega doet een beroep op mij voor het inwerken op dit punt maar het komt zowel bij mij als bij onze andere collega even niet uit, kunnen we daar samen een andere oplossing voor verzinnen?’ Zie hier het derde punt dat we kunnen leren van kinderen;

Als ik een probleem niet opgelost krijg, vraag ik een ervaren persoon om hulp of advies

Communicatie maakt teams effectiever

Ook hier ligt namelijk weer ruimte om het gesprek aan te gaan. Nu zul je misschien denken; wat een hoop gepraat allemaal, ik moet aan het werk! Maar daarin zit het nu juist: als dit soort dingen besproken worden is het voor een team makkelijker om meer werk te verzetten. Verdeel de last en maak van je hart geen moordkuil. Maar, overdrijf het niet en ga niet zitten overleggen en vergaderen om het vergaderen.

Eigenlijk gek om al dit soort tips prijs te geven… wie wil er dan nog hulp van een coach, laat staan twee? Bedrijven die willen dat mensen goed in hun organisatie de weg leren vinden, bedrijven die begrijpen dat dit bijdraagt aan het voorkomen van verzuim en bedrijven die wel eens een andere aanpak willen dan alleen maar coaches die zeggen dat ze begrip voor de situatie hebben en het allemaal zo erg nog niet is.  Wat wij doen? Mensen uitdagen met een lach en hen in beweging brengen om zo effectiever te worden. Meer weten?

Neem contact op en ik kom graag samen met mijn collega coach naar je toe voor een kop koffie en een goed gesprek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *